Thursday, January 22, 2015

Herpetophobia

I really have to blog this.

I think by now everybody knows how 'unfriendly' I am towards animal. Tak mesra binatang, walaupun binatang comel berbulu gebu seperti kucing, anjing dan arnab, apatah lagi serangga, dan paling buruk adalah reptilia. Segala jenis keturunan benda yang lembik lembik, katak, kodok, cicak, ular eeeeeeeeeeeee taip benda ni pun rasa meremang bulu roma. 

I can never be in the same room with any of it. Tak boleh, takkan boleh. Living in the fourth floor, selamat dah aku takkan la ada katak dalam toilet, tapi cicak memang tak boleh escape la. My husband knows me best, everytime aku tiba tiba melompat keluar dari bilik mandi tu memang confirm sebab ada cicak atas siling. Geliiiiii okayyyyyyyy! I always have a wild imagination yang tiba tiba dia terjatuh atas kepala aku masa tengah mandi wuuuuuuuu. Dan selama tinggal bersama ini memang dia sudah sangat biasa menjadi watak penghalau cicak :/

There was one time masa nak pergi ambil anak anak, masuk kereta tiba tiba nampak cicak kecil atas dashboard. Melompat aku keluar terus, then H ambil lidi cuba nak keluarkan, dia tak keluar tapi termasuk bawah windscreen kereta entah macam mana, end up ambil anak H drive macam biasa, aku duduk kat seat belakang macam mem besar.

And today, this beautiful rainy Thursday, is the worst. Worst day ever.

I was driving as usual, when suddenly I saw something bergerak gerak antara kasut Adam Muaz kat bawah seat co-driver. Oh Tuhan.....

IT. WAS. A. FREAKING. LIZARD. 

Aku serious rasa nak stop dan keluar terus dari kereta but unfortunately it was raining outside and jalan tengah clear and aku tengah speeding you have no idea how terrified I was, menggeletar satu badan meremang bulu roma bergenang air mata ya Allah it was soooo horrifying!

I texted my husband even if I know that it brings no point at all sebab dia on the way to work merempit atas motor, sambil tu aku tengok sekeliling mana nak stop. Things get even worse, sebab dah aku tak nampak cicak tu pergi mana. This is no joke okay, it can be under my feet dan aku boleh terbrek mengejut or tertekan speed berlanggar kereta depan! Sudahlah aku pakai baju kurung buatnya benda tu naik atas kaki aku macam manaaaaaaaaaa T___T

I stopped at emergency lane, pressing for double signal, and naik atas driver seat looking around below my seats and all. Jadi kalau anda lalu LDP pagi tadi dan nampak MyVi putih berhenti di tepi yang mana pemandunya nampak lebih tinggi dari biasa, it was me, squatting on my driver seat looking for a bloody-freaking lizard T___T

I couldn't find it any where, so I decided to just continue driving. It was so miserable, the longest 15 minutes in my life! Terasa lamanyaaaaa nak sampai office. Everytime rasa ada something bergesel kat peha rasa nak melompat naik atas seat padahal it was just my own kain kurung :(

I safely arrived at my office anyhow, H call je terus aku cerita sampai mengalir air mata. Call me chicken whatsoever, aku betul betul fobia dengan cicak. Tersangat sangat! I told him that I'm gonna take a train back home this evening, he just laughed -____-". Later he offers to come to my workplace during lunch time and tukar kereta dengan aku. Erm. I'm gonna put that under consideration. Masih berfikir fikir lagi sebenarnya, sebab macam tak sampai hati nak susahkan dia macam tu, tapi tak sanggup rasanya nak drive lagi kereta tu for now, sampailah aku betul betul pasti benda tu memang dah keluar dari kereta aku. Bahaya tau tak? It's the matter of life and death you know, well, for me at least :/

Kalau naik train, nak turun kat mana ye? Naik dari stesen Serdang, turun kat Subang, asked my sister-in-law to fetch me there, and H to pick me up from my in-laws, lepas tu sama sama pergi Seri Kembangan ambil MyVi... lepas tu........... okay maybe I should just accept my husband's offer..


3 comments:

Unknown said...

saya takleh ngan kucing dan anjing but im ok ngan cicak,tikus dan lipas.haha

Unknown said...

sembur seraiw angi untuk elak cicak datang rumah

Arifah said...

Kesiannya...dah jadi bahaya kalau macam tu..tapi betul,beli penyembur serai wangi utk elak cicak or serangga lain.memang menjadi.saya selalu sembur kat plastik sampah sebab kucing selalu masuk rumah sbb nak makan sisa makanan dalam plastik.memang menjadi..kucing dah tak mai dh.