Thursday, December 31, 2015

Entri Terakhir 2015, Selamat Datang 2016

2015 adalah tahun yang sangat berwarna warni bagi aku. Banyak perkara yang terlalu menggembirakan, banyak yang sedih juga. Biasalah hidup memang begitulah. Aku suka hidup yang penuh dengan peristiwa, ada naik dan turun barulah rasa kehidupan itu lebih bermakna dan banyak perkara yang boleh dikenang. Tapi aku rasa tahun ini memang menarik dan tak mungkin dilupakan, dari segi peribadi, pekerjaan, rumahtangga, keluarga, kesihatan dan juga kewangan. Macam macamlah.

Apa apa pun, moving forward, nak masuk tahun baru ini, biasalah aku akan mula list down azam baru aku, apa yang aku nak ubah, apa yang aku rasa bagus kalau dapat start fresh, mula balik.

Health
Banyak perkara berlaku pada kami dan orang orang terdekat kami berkaitan kesihatan dan ianya memberi tamparan hebat pada kami. Memang takut, memang tersedar terus. Aku rasa gaya hidup dan gaya pemakanan aku pada tahun 2015 adalah tidak berapa 'membanggakan'. Yelah, tahun tahun sebelum itu kami sangat aktif swimming, tahun ini memang dah stop terus lantaran kekangan masa. Pekerjaan aku juga stress dan menyumbang pada pemakanan yang tidak sihat dan masalah kesihatan lain. Bermula tahun baru nanti (in fact I've started today!), I'm going to take my health seriously, start to eat clean and keep fit. But knowing myself, mungkin aku akan buat secara kecil kecilan terlebih dahulu, taknaklah ambitious sangat buat drastik terus nanti mesti cepat give up. Untuk permulaan, aku nak avoid SEMUA fastfood/junkfood, aku nak stop minum SEMUA air manis dan aku akan teruskan minum air kosong 2 liter sehari. Yang terakhir itu senang je, sebab aku memang peminum air masak. Yang fastfood dan air manis tu agak mencabar juga. Tak apa. Kalau mahu, apa pun kita boleh buat.

Financial
Tahun 2016 ini, if everything goes well we will be experiencing our biggest financial leap as we will be having to start to pay for our third house inshaaAllah. Our dream house. The house that we've always wanted all these while. Dengan kos sara hidup yang sangat 'menekan' pada masa ini, many people said that it's not advisable to buy a new house but what the heck, we decided to go for it anyway. In order to do that, there are sacrifices to be made, but we will make sure that we don't sacrifice the wrong things or the wrong person. We were having some pep talk about this last night where H said,

"Ramai yang cakap bila kos sara hidup tinggi, kita kena kurangkan perbelanjaan kita sekarang. But I don't want to be that kind of person. I want to have our dream house and I want to continue having what we already have right now. I want my children to grow up happily having everything that they've wanted.."

I understand what he's trying to say, because that is what I have in mind too. Kami mahu miliki apa yang kami mahukan, tapi dalam masa yang sama kami tidak mahu hidup susah, ikat perut, hujung minggu duduk di rumah saja tanpa bawa anak ke mana mana, catu perbelanjaan, kerja keras keras sampai tiada masa untuk keluarga. No, we don't want to live that way, because it will affect our children's happiness. We will work for it, we will do whatever it takes, to have it all. I believe we can have it all. I believe the universe has everything for everybody. I believe Allah Maha Adil. Semua orang boleh hidup senang dan bahagia at the same time. I have faith in my religion, I have faith in Allah.

Happiness
This is our ultimate goal for 2016. We want to live happy. Happiness is a choice and we will work together to create our own happiness. I said to my husband, whatever it is, kita cuba buat segalanya dengan gembira. Apa pun yang terjadi, kita cuba hadapi dengan senyuman dan gelak tawa. We will work together hand in hand, because we are a team. 'The Awesome Foursome', that is what we called our family HAHAHA biarlah. We will try to live in positivity, we know it will be hard---being positive is hard don't you agree? It is easier said than done, anyone can say "Be positive" but when the time really comes, we forgot everything and negativity is the first thing that comes into our mind. We will try to be as positive as we can, because positive thinking leads to positive outcome.

Itulah serba sedikit azam baru aku untuk 2016. Aku memang suka create azam baru; aku rasa semua orang patut ada azam baru, tak kisahlah daily ke monthly ke yearly ke, sebab azam baru itu biarpun bukan semestinya mampu dipenuhi, ianya memberi kita satu tujuan dan matlamat dalam kehidupan kita. Kita hidup perlu ada matlamat then only we can improve ourselves to be a better person.

So, what is your new year's resolution?






2 comments:

ily♥ said...

Good luck & all the best for your new year resolutions :)
Semoga sentiasa di dalam rahmat, barakah & redha Allah.

Husna Hadzarami said...

Thanks Ily! Same for you too! :)