Thursday, June 2, 2016

Vitamin D3

Semalam aku tak kerja, tak berapa sihat. Pagi itu aku ke klinik yang kami biasa pergi, doktor owner klinik tu jenis ranggi, pakaian pun macam orang muda (aku tak rasa dia muda, perhaps around 40++ camtu) she always wear a short sleeves top with jeans, dengan rambut panjang hitam lebat yang di-rebonding-kan. Kiranya memang bergayalah, sekali tengok langsung takde rupa doktor pun. Doktor ni memang ramah, kami selesa juga ke situ plus klinik itu tak mahal sangat kiranya bayaran masih dalam jumlah yang dibenarkan untuk claim kat company.

Doktor itu check aku lebih kurang, dan tanya pekerjaan aku.

"Saya engineer, contract engineer," jawabku.

"You engineer tak ada keluar keluar ke?" Doktor tu tanya.

"Taklah, saya bukan engineer yang kena pergi site tu, saya desk engineer je."

"Oh. Bukan apa, I tengok muka you pucatlah. Yes you putih, tapi putih yang tak lawa tu" dan disambung dengan hilai ketawa dia yang biasa tu sabar jelah aku -___-". Doktor ni memang sikit sikit ketawa, H memang selalu macam tak berapa yakin je dengan dia tapi sebab anak anak kami dah biasa dengan klinik ni, kami suka jugalah ke sini.

Then dia sambung lagi,

"I suka matahari pagi. The sun is a natural source of Vitamin D3, penting tau Vitamin D3 ni untuk tulang. And it's free! I galakkan betul anak anak I keluar berjemur pagi pagi. Janganlah berjemur masa matahari terik tu." Lepas tu dia bagi tips yang kira something new untuk aku.

"Kalau you keluar and your shadow lagi tinggi dari you, that's the perfect time untuk berjemur. Kalau your shadow is shorter than you, that's a bad sun. Jangan berjemur masa itu."

Then dia ambil tangan aku dan bandingkan dengan tapak tangan dia. Aah yelah, tapak tangan aku putih pucat berbanding tapak tangan dia yang kemerah merahan. Obviously aku kekurangan Vitamin D3. Tapi fikir balik, bilanya aku ada masa nak keluar pagi pagi. So I asked for other option,

"Boleh beli je kot Vitamin D3 tu kan doktor?"

"Buat apa nak beli?? Kan boleh dapat percuma je dari matahari!" bidas doktor itu. Lepas itu dia terdiam sekejap. Dan sambung.

"Tapi I rasa you better beli jelah kot."

Aku tanya kenapa.

Dia ketawa ketawa lepas tu cakap, "You berselubung atas sampai bawah! Macam mana nak dapat Vitamin D3 dari matahari hahaha. Rugilah you! Tengok I (bangga usap lengan dan rambutnya yang terdedah). I memang senang senang je boleh berjemur dapat Vitamin D3 percuma je" dan ketawa ketawa lagi.

Terkesima aku sekejap. Boleh tahan jugak kau ni kan doktor -___-". Nasib baik aku memang dah biasa dengan dia. Bila dah keluar, aku terfikir perhaps I shoud answer , "Kalau saya pakai macam doktor ni, bukan Vitamin D3 je saya dapat, Vitamin N pun dapat. Vitamin Neraka." tapi tak sampai hati pula huhuhuhuhu T____T






1 comment:

MiszWanaJamhuri said...

Husna, gelak basau baca ayat last tu...Vitamin N= Vitamin Neraka.hahaha