Tuesday, November 1, 2016

Mengajar Anak Anak Tentang Islam

You know when you started to teach your children about Islam i.e pahala dan dosa, syurga dan neraka, Nabi, malaikat dan syaitan, you jangan expect yang you simply bercerita and they will understand dan serap dalam hati begitu sahaja. No, it doesn't works that way with small kids. Brace yourselves, because once you decided to start talking about these topics with your children, you will be encountered so many unexpected questions and thoughts from your 'logical' children!

Budak budak ni, mereka tidak faham alam ghaib. Soal Tuhan, pahala dan dosa, syurga dan neraka, malaikat dan syaitan, semua ini terlalu abstract dan tidak mudah untuk diserap oleh kanak kanak tanpa contoh yang mudah. At least itulah yang berlaku pada anak anak aku. Tambahan pula bila kita hidup berbilang bangsa dan agama, lagilah banyak persoalan yang keluar dari anak anak aku terutamanya si Yusuf. Kadang kadang aku rasa persoalan itu agak berat untuk kanak kanak seusia dia, tapi aku tidak boleh tidak jawab, atau ubah topik, atau even worse, shut him off. So aku perlu juga belajar untuk beri jawapan yang sesuai dengan usia dia, dan jawapan itu haruslah benar, bukan rekaan hanya semata mata untuk mendiamkan dia. 

So here are the list of questions yang pernah/selalu dipersoalkan oleh Muhammad Ammar Yusuf.

1. Orang India/Cina sembah apa?

Soalan ini, nampak macam senang je kan? But no, aku pandang soalan ini berat sebenarnya. Sebab kita perlu jawab sesuatu yang jelas without compromising our aqidah dan tidak mengelirukan, and at the same time we still have to teach our children to respect other religions. Faham tak? What I'm trying to say is, I don't think we can simply say "Orang Cina sembah itu" atau "Orang India sembah ini" sebab bagi aku it's like suggesting that there are other Gods, than Allah. Mesti you guys anggap aku macam terlalu risau tanpa sebab kan? Let me tell you my story.

When I was a little girl, I think masa itu aku dalam darjah 2 atau 3, aku tak suka mata pelajaran Pendidikan Agama Islam. Ustazah aku garang, tulisan Jawi aku buruk so aku rasa rendah diri, solat ibarat paksaan yelah masa kecil kita belum nampak indahnya solat dan kenapa perlunya kita solat. Aku satu satunya murid yang pakai tudung dalam kelas so masa kelas Pendidikan Jasmani selalu jadi isu untuk aku, sebab cikgu asyik suruh buka tudung. Masa sekolah rendah ingat tak setiap kali mata pelajaran Pendidikan Agama Islam semua murid yang bukan Islam akan keluar kelas untuk ke kelas Pendidikan Moral kan? Dan aku pernah tengok buku Pendidikan Moral ya Allah senangnya belajar subject ini. Masa itu, seriously terlintas dalam hati aku, "Bagusnya kalau aku orang Kristian. Senang tak payah tulis Jawi, tak payah pakai tudung, tak payah solat banyak kali, cikgu Pendidikan Moral pun best." Astaghfirullahalazim... T____T. To my defense, memang cikgu Pendidikan Moral masa tu is one of my favourite teacher and I still remember her face until now. 

Aku tak tahu. Aku macam lost dan mempersoalkan banyak perkara tapi tiada jawapan yelah sebab dulu aku pun jenis pendiam dan memendam rasa bukan berani nak tanya. Berani kau nak persoalkan pasal agama dengan Mama Baba? Depa garang okayyy masa tu HAHAHA. Orang suruh solat, aku solat. Orang suruh pakai tudung, aku pakai tudung. Tak tahu sebab apa, yang aku tahu kalau tak buat nanti masuk neraka. Itu je. Seriously. So aku memang takut anak anak aku experienced benda yang sama, hidup penuh persoalan tapi tiada jawapan, sebab itu setiap soalan anak anak aku memang aku akan cuba cari jawapan yang paling bernas dan paling sesuai untuk dijawab, and I never shut them off. Don't get me wrong, I grew up well, I found my answers well eventually and I embraced my religion more (I'm so grateful to be born Muslim alhamdulillah), I'm very thankful that my parents were so strict in raising us up, but I want my children to be a lot better person than I am/was.

So jawapan yang aku mampu bagi untuk soalan di atas adalah, 

"Allah satu je Tuhan. Allah Tuhan semua orang. Cuma, mereka belum tahu.. Mungkin suatu hari nanti mereka akan tahu.."

Soalan seterusnya memang buat aku terdiam juga.

2. Kenapa orang Islam taknak bagitau orang (non-Muslims) suruh sembah Allah? Kita dah tahu, kita kenalah bagitahu orang lain sembah Allah

He's talking about dakwah. I don't know how to explain and I feel ashamed too. All I can answer is kita sendiri perlu jadi manusia yang baik, tunjuk yang orang Islam ini baik baik, barulah orang lain akan suka dengan Islam dan berminat nak sembah Allah. Hey kita sendiri juga kenalah sembah Allah, rajin solat, awak tak boleh asyik kata penat bila Mummy suruh solat haaaa. The ugly truth yang aku tak terucap pada dia adalah, sebenarnya tak perlu susah susah nak tengok agama lain, orang yang lahir beragama Islam pun ramai yang tak sembah Allah :(

Banyak lagi sebenarnya soalan Ammar Yusuf yang buat aku berfikir dan berhati hati dalam mengeluarkan jawapan.

3. Kalau Syaitan jahat, kenapa Allah jadikan syaitan?
4. Kalau orang Islam tak boleh makan pig, kenapa Allah jadikan pig juga?
5. Orang jahat tu, masa Mummy dia lahirkan dia, dia dah memang jahat ke?
6. Orang miskin tu tak solat ke? Kenapa dia tak minta dengan Allah suruh bagi duit untuk beli makanan?
7. Kenapa Mummy pakai tudung, ada Mummy kawan Abang tak pakai tudung pun?

Haaaa. Seram tak nak jawab? So you guys yang pernah encounter this kind of situations, boleh tak share macam mana you jawab soalan soalan ini dengan betul, berhemah dan tanpa prejudis? Mungkin aku perlu lebih mendalami ilmu agama dan belajar cara untuk menangani persoalan anak anak dengan betul. Thank you in advance.



2 comments:

ctah said...

sebab selalu sebut ALLAH..ALLAH..my son asked " Allah mana ha mama?! dia ingat Allah dalam bentuk pepejal..

Teenz Abu Bakar said...

UNA, dah dapat a proper way to answers all of that questions, do please2 share with us....naaakkk sangatt tauuu sbb i pon have no idea at all mcm mana nk jawabb..iskk